Kasvun ammattitaitovaatimukset
Työprosessin hallinta
Suunnitelmallinen työskentely
- Askartelu, jossa tehtävien kautta seurataan ja tuetaan lasten motorisia taitoja yksilöllisin tavoittein
- Ulkoiluhetki liikennepuistossa: lasten käytössä autoja ja polkupyöriä. Otetaan huomioon lasten iänmukainen kyky toimia ja hahmottaa ympäristöä. Pyörällä ja autolla ajaminen vaatii tiettyjä motorisia valmiuksia.
- Tutustutaan kirjalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, VASU, johon päivittäiset toiminnot perustuva.t
- Suunnitelmaan on jokaiselle lapselle kirjattu oppimisen ja osaamisen tavoiotteita, esim. henkilökohtaiseen hygieniaan liittyen (kuivaksi oppiminen, potalla käynti, käsien pesu)
Työmenetelmien, -välineiden ja -materiaalin hallinta
Kasvun tukeminen ja ohjaaminen
- Päivittäisten toimintojen toteuttaminen lapsen yksilöllisen kehityksen ja ikätason mukaisesti, esim. vessassa käynti, ulkoleikit, sisäleikit. Toimintahetkien soveltaminen eri tilanteisiin ja ympäristöihin.
- Ulkoilu esim. metsässä, jossa lapsille kuvataan erilaisia luonnon asioita, joista keskustellaan myöhemmin. Askartelua varten kerätään luonnonmateriaaleja.
- Luova toiminta piirtämällä ja maalaamalla. Lapsille annetaan erilaisia ideoita ja välineitä toteuttaa taiteen keinoin ajatuksiaan.
- Vaatteiden riisuminen ja pukeminen. Lasta ohjataan ja neuvotaan kannustaen samalla oma-aloitteisuuteen.
- Vaarallisten tilanteiden estäminen. Lapsia ohjataan ja kannustetaan sopiviin, turvallisiin leikkeihin siällä ja ulkona. Varmistetaan ympäristön turvallisuus esimerkiksi oikeilla leikkivälineillä.
- Riitatilanteiden selvittäminen.
- Erilaisten toimintahetkien ohjaaminen yhdessä työryhmän kanssa. Ohjaustilanteita ovat myös pienemmässä lapsiryhmässä toteutetut leikkihetket, esim. pelituokiot, satujen lukeminen, leikkiin osallistuminen.
- Ympäristön pitäminen siistinä toiminnan jälkeen. Esim. tavaroiden kerääminen paikoilleen.
- Ohjaajan kanssa toimintasuunnitelmaan tutustuminen ja sen toteuttaminen arkisessa työssä.
Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen
- Päiväkotiarjen toteuttaminen turvallisesti ja lapsen terveyttä edistävästi seuraavissa asioissa: syöminen, nukkuminen, säänmukainen pukeutuminen, ympäristön turvallisuus.
- Hygienian ylläpitämisessä tärkeää: syömättä jääneet ruuat heitetään pois, edellisen päivän ruokia ei tarjoilla, kaikkia ruokamakuja tulisi maistaa huomioiden kuitenkin lapsen allergiat ja uskonto.
- Erityisruokavaliot ja niiden noudattaminen.
Työn perustana olevan tiedon hallinta
Asiakkaan kasvun ja kehityksen tukemista koskevan tiedon hallinta
- Huomioidaan miten lapsi kommunikoi muiden lasten ja aikuisten kanssa. Kuivaksi oppiminen. Tunteiden hallinta.
- Tunnistaa eri ikävaiheiden kehityksen erityispiirteet.
- On tietoinen lapsen elämäntilanteesta. Tiedonlähteenä vanhemmat, lähihuoltajat, tukiverkosto, muut sukulaiset, työyhteisö.
- Lapsen leikit tukevat kehitystä. Mahdollistetaan ikäkauden mukainen toiminta.
- Askartelu: hienomotoriikan harjoittelu, saksien käyttö.
- Mielikuvituksen, lorujen, laulujen, leikkien, tarinoiden hyödyntäminen arjen tilanteissa monipuolisesti.
- Ryhmän lasten keskinäisten suhteiden huomioiminen.
Terveyttä ja hyvinvointia koskevan tiedon hallinta
- Suunnittelee toiminnan etukäteen ryhmän tarpeita ajatellen.
- Kunnioittaa ja huomioi eri kulttuurien tarpeet toiminnassaan.
- Ymmärtää liikunnan positiivisen terveysvaikutuksen ja huomioi sen mahdollisuudet lapsen arjessa.
- Kannustaa monipuolisiin ruokatottumuksiin ravitsemussuositusten mukaan huomioiden allergiat ja etniset ruokavaliot.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmää ja kasvatusalaa koskevan tiedon hallinta
- On avannut ammatitaitovaatimukset työtehtävien kuvaukseksi.
- On kirjoittanut lähihoitajan historiasta blogiinsa
- Tutustuu työpaikan varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Säädöksiä, määräyksiä, ohjeita ja toimintaperiaatteita koskevan tiedon hallinta
- Tiedostaa lastensuojelun ilmoitusvelvollisuuden merkityksen ja voi keskutella ohjaajan kanssa itseään askarruttavista kysymyksistä liittyen lasten hyvinvointiin.
- Osaa hyödyntää oppimaansa tietoperustaa työelämässä.
Oppimaan oppimista koskevan tiedon hallinta
- Ymmärtää kasvun eri vaiheet ja huomioi eri ikäisten lasten tarpeita.
- On tutustunut oppimiseen vaikuttaviin teorioihin ryhmätyöskentelynä.
- Käyttää omaa blogiaan teoreettisen tiedon lähteenä, keskustelee ohjaajan kanssa lapsen kasvuun, kasvatukseen ja oppimiseen liittyvistä asioista.
Elinikäisen oppimisen avaintaidot
Oppiminen ja ongelmanratkaisu
- Ilmestyy paikalle ajoissa, ilmoittaa asiallisesti poissaolostaan ja noudattaa sovittuja sääntöjä.
- Osaa ottaa vastaan ja soveltaa työtehtäviin saamaansa palutetta.
- On kiinnostunut hankkimaan tietoa omasta asiakkaastaan tai asiakasryhmästä.
- Ratkaisee ongelmatilanteita, kuten erimielisyyksiä leikeissä, lapsen kotiasioita siltä osin kun ne vaikuttavat lapsen hyvinvointiin, ammatillisesti ja oma-aloitteisesti.
- Osaa jutella ikäryhmille sopivalla tavalla
- Osaa kohdata ja toimia sekä lasten että heidän vanhempiensa, lähihuoltajiensa kanssa.
- Kohtelee kaikkia lapsia ja heidän vanhempiaan tasa-arvoisesti.
- On perehtynyt yksikön turvallisuusasioihin ja toimii niiden mukaisesti.
- Tarkkailee lapsia arkisissa toimissa kuten keinussa ja kiipeilytelineissä, ruokailussa ja leikeissä.
Amma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti